
 

Our Advertisers Represent Some Of The Most Unique Products & Services On Earth!

Revolutionary - Simple - Secure - Profitable!

 

 

By Stephen Lendman
4-29-11

 
Despite genuine popular Middle East/North Africa uprisings, Washington's
dirty hands orchestrated regime change plans in Egypt, Libya, Yemen,
Jordan, and Syria as part of its "New Middle East" project.
 
On November 18, 2006, Middle East analyst Mahdi Darius Nazemroaya's
Global Research article headlined, "Plans for Redrawing the Middle East:
The Project for a 'New Middle East,' " saying:
 
In June 2006 in Tel Aviv, "US Secretary of State Condoleeza Rice (first)
coin(ed) the term" in place of the former "Greater Middle East" project, a
shift in rhetoric only for Washington's longstanding imperial aims.
 
The new terminology "coincided with the inauguration of the Baku-Tbilisi-
Ceyhan (BTC) Oil Terminal in the Eastern Mediterranean." During Israel's
summer 2006 Lebanon war, "Prime Minister Olmert and (Rice) informed
the international media that a project for a 'New Middle East' was being
launched in Lebanon," a plan in the works for years to "creat(e) an arc of
instability, chaos, and violence extending from Lebanon, Palestine, and
Syria to Iraq, the Persian Gulf, Iran, and the borders of NATO-garrisoned
Afghanistan."
 
In other words, "constructive chaos" would be used to redraw the region
according to US-Israeli "geo-strategic needs and objectives." The strategy is
currently playing out violently in Egypt, Yemen, Bahrain, Libya and Syria,
and may erupt anywhere in the region to solidify Washington's aim for
unchallengeable dominance from Morocco to Oman to Syria.
 
Partnered with Israel, it's to assure only leaders fully "with the program" are
in place. Mostly isn't good enough, so ones like Mubarak, Gaddafi, Sudan's
Omar al-Bashir, likely Yemen's Ali Abdullah Saleh (now damaged goods),
and Syria's Bashar al-Assad are targeted for removal by methods ranging



from uprisings to coups, assassinations, or war, perhaps in that order.
 
Nazemroaya now says Syrian "protesters are being armed and funded by
Saudi Arabia and the Gulf states via Jordan and Saad Hariri in Lebanon,"
besides US and Israeli involvement.
 
Pack Journalism Goes to War with Washington
 
America's pack journalism never met an America imperial initiative it didn't
support and promote, no matter how lawless, mindless, destructive or
counterproductive. For example, an April 28 New York Times editorial
headlined, "President Assad's Crackdown," saying:
 
He "appears determined to join his father in the ranks of history's blood-
stained dictators, sending his troops and thugs to murder anyone who has
the courage to demand political freedom."
 
Whether about Afghanistan, Iraq, Pakistan, Palestine, Syria, Haiti's Aristide,
former Honduran President Manuel Zelaya, Venezuela's Chavez or others
for many decades, Times "journalists" and opinion writers have a sordid
history of supporting America's imperial ruthlessness, including perpetual
wars killing millions for power, profit, and unchallengeable dominance.
 
Now Times writers laud Obama for intervening in Libya and trying "to
engage Syria....in hopes that Mr. Assad would make the right choice,"
meaning get "with the program" by surrendering Syrian sovereignty.
 
Despite clear evidence of US intervention, Obama "issued a statement
condemning the violence and accusing Mr. Assad of seeking Iranian
assistance in brutalizing his people. That is a start, but it is not nearly
enough."
 
War is always a last choice so The Times endorses "international
condemnation and tough sanctions, (as well as) asset freezes and travel bans
for Mr. Assad and his top supporters and a complete arms embargo."
 
However, "Russia and China, as ever, are determined to protect autocrats.
That cannot be the last word."
 
Times opinions are shamelessly belligerent, one-sided, wrong-headed, and
mindless on rule of law issues, including about prohibitions against
meddling in the internal affairs of other countries except in self-defense
until the Security Council acts.
 
Instead, the "newspaper of record" remains America's leading managed news
source, backing the worst of Washington's imperial arrogance and
ruthlessness. As a result, it omits inconvenient facts to make its case,
including America's notorious ties to numerous global despots on every
continent.
 



WikiLeaks Released Cables Expose America's Regime Change Plan
 
Though widely reported since mid-April, The Times hasn't acknowledged
information (though sketchy) from Washington Post writer Craig Whitlock's
April 17 report headlined, "US secretly backed Syrian opposition groups,
cables released by WikiLeaks show," saying:
 
Through its Middle East Partnership Initiative (MEPI), "The State
Department has secretly financed Syrian political opposition groups and
related projects, including a satellite TV channel (London-based Barada
TV) that beams anti-government programming into the country, according
to previously undisclosed diplomatic cables."
 
"Barada TV is closely affiliated with the Movement for Justice and
Development, a London-based network of (pro-Western) Syrian exiles."
 
Funding began at least after the Bush administration cut ties with Damascus
in 2005. In April 2009, a diplomatic cable from Damascus said:
 
"A reassessment of current US-sponsored programming that supports
anti-(government) factions, both inside and outside Syria, may prove
productive."
 
In February 2006, Bush officials announced funding to "accelerate the work
of reformers in Syria." Nonetheless, Barada TV denied receiving money, its
news director Malik al-Abdeh saying:
 
"I'm not aware of anything like that. If your purpose is to smear Barada TV,
I don't want to continue this conversation. That's all I'm going to give you."
 
America's National Endowment for Democracy: A Global Regime Change
Initiative
 
Besides covert CIA activities, US-government funded organizations like the
National Endowment for Democracy (NED) and International Republican
Institute (IRI) operate as US foreign policy destabilizing instruments. They
do it by supporting opposition group regime change efforts in countries like
Syria, despite claiming "dedicat(ion) to the growth and strengthening of
democratic institutions around the world....in more than 90 countries."
 
In MENA nations (Middle East/North Africa) alone, NED's web site lists
activities in Egypt, Tunisia, Algeria, Afghanistan, Turkey, Iran, Jordan,
Yemen, Kuwait, Morocco, Lebanon, Bahrain, Libya, Sudan, and Syria.
 
The IRI's web site includes (destabilizing anti-democratic) initiatives in
Afghanistan, Egypt, GCC states, Iraq, Jordan, Morocco, Pakistan, and
Palestine.
 
Other US imperial organizations are also regionally active, including the
United States Agency for International Development (USAID) and the



National Democratic Institute (NDI), operating contrary to their stated
missions.
 
In January 1996, based on firsthand knowledge, former CIA agent (from
1952 - 1977) Ralph McGehee discussed covert NED efforts in Cuba, China,
Russia and Vietnam, saying:
 
The government-funded organization "assumed many of the political action
responsibilities of the CIA," including:
 
-- "efforts to influence foreign journalists;"
-- money laundering;
 
-- isolating "democratic-minded intellectuals and journalist in the third
world;"
 
-- distributing propaganda articles "to regional editors on each continent;"
 
-- "disseminating an attack on people in Jamaica;"
 
-- funding anti-Castro groups in South Florida as well as Radio and TV
Marti, airing regime change propaganda;
 
-- anti-communist grants; and
 
-- much more while claiming its mission is "guided by the belief that
freedom is a universal human aspiration that can be realized through the
development of democratic institutions, procedures and values."
 
In a 2005 interview, another former CIA agent (1957 - 1968), Philip Agee,
author of "Inside the Company," explained NED's origins and covert efforts
to destabilize and oust Venezuela's Hugo Chavez, calling efforts "similar to
what (went on) in Nicaragua in the 1980s minus the Contra terrorist
operations (that) wreaked so much destruction on the Nicaraguan
economy."
 
Founded in 1982, NED distributes government funds to four other
organizations, including the IRI, NDI, Chamber of Commerce's Center for
Private Enterprise (CIPE), and the AFL-CIO's American Center for
International Labor Solidarity.
 
In fact, a 2010 Kim Scipes book titled, "AFL-CIO's Secret War against
Developing Country Workers: Solidarity or Sabotage?" discusses its covert
anti-worker "labor imperialism," including regime change initiatives.
 
Manipulated Popular Uprising in Syria
 
Since late January, popular uprisings began, suspiciously orchestrated by
outside forces to destabilize and oust Assad. In fact, Richard Perle's 1996
"A Clean Break: A New Strategy for Securing the Realm," prepared for
Israel's Prime Minister Netanyahu during his first term, stated:



 
"Israel can shape its strategic environment, in cooperation with Turkey and
Jordan, by weakening, containing, and even rolling back Syria. This effort
can focus on removing Saddam Hussein from power in Iraq - an important
Israeli objective in its own right."
 
It added:
 
"Syria challenges Israel on Lebanese soil. An affective approach, and one
with which America can sympathize, would be if Israel seized the strategic
initiative along its northern borders by engaging Hizbollah, Syria, and Iran,
as the principal agents of aggression in Lebanon...."
 
"Given the nature of the regime in Damascus (much the same today), it is
both natural and moral that Israel abandon the slogan comprehensive peace
and move to contain Syria, drawing attention to its weapons of mass
destruction programs, and rejecting land for peace deals on the Golan
Heights," Syrian territory colonized by Israel since 1967.
 
Perle's report was a destabilization and regime change manifesto,
implemented in Iraq, Libya, elsewhere in the region, and now Syria. The
strategy includes managed news, funding internal and external dissident
groups, and other initiatives to oust leaders like Assad.
 
On March 30, 2011, Haaretz writer Zvi Bar'el headlined "Why did website
linked to Syria regime publish US-Saudi plan to oust Assad?" saying:
 
"According to the report....the plan was formulated in 2008 by the Saudi
national security advisor, Prince Bandar bin Sultan and Jeffrey Feltman, a
veteran US diplomat in the Middle East who was formerly ambassador to
Lebanon and is currently the assistant secretary of state for Near Eastern
Affairs."
 
Dividing Syria into large cities, towns and villages, the plan involved
"establishing five recruitment networks," using unemployed youths,
criminals, other young people, and media efforts "funded by European
countries but not" America, as well as a "capital network of businesspeople
from the large cities."
 
Training included "sniper fire, arson, and murdering in cold blood,"
journalists reporting it by hard to monitor satellite phones depicting "human
rights activists....demanding not the regime's fall," but need for social
networks training "as a means for recruitment."
 
"After the recruitment and training phases, which would be funded by Saudi
Arabia for about $2 billion," thousands of "activists" would be given
communications equipment to begin public actions. "The plan also
suggest(ed) igniting ethnic tensions between groups around the country to
stir unrest," including in Damascus "to convince the military leadership to
disassociate itself from Assad and establish a new regime."



 
"The hoped-for outcome is the establishment of a supreme national council
that will run the country and terminate Syria's relations with Iran and
Hezbollah."
 
The Jordan-based Dot and Com company was named as the behind the
scenes recruiter, a company run by Saudi intelligence under Bandar to
destabilize Syria and oust Assad.
 
Whether or not the plan was implemented, some of its features are now
playing out violently across the country. Orchestrated in Washington, it's to
install a totally "with the program" regime, the same war strategy ongoing in
Libya.
 
A Final Comment
 
On April 28, Russia and China blocked a US-backed UK, French, German
and Portugal proposed Security Council resolution condemning Syrian
violence. Damascus' UN ambassador, Bashar Ja'arari, said it failed because
several members were fair-minded enough to reject it, knowing Libya's fate
after Resolution 1973, calling only for no-fly zone protection.
 
UN Undersecretary General for Political Affairs Lynn Pascoe reported
about 400 deaths so far. Other estimates are higher. Russian, Chinese and
Syrian representatives say government security forces killed by armed
extremists are among them. According to RT.com:
 
"Russia's Foreign Affairs Ministry had clearly outlined its position: it
condemned all those responsible for the deaths of protesters during the
clashes with the police. But, it urged (no intervention) in Syria's internal
affairs," that could easily escalate to Western regime change plans.
 
Federation Council to the Asian Parliamentary Assembly, Rudik Iskuzhin,
believes Syrian intervention may mean Iran is next, saying:
 
"We very well understand that the hidden motive of all of the recent
revolutionary processes is Iran, to which the destabilization in Syria will
eventually ricochet. Libya, just like Syria, was an important ally of" Iran's
Mahmoud Ahmadinejad. Western powers and Israel want the alliance
subverted.
 
On April 29, China ruled out force against Syria, Foreign Affairs Ministry
Vice-Minister He Yafei saying it "cannot bring a solution to the problem
and will only cause a greater humanitarian crisis." Insisting proposed
solutions comply with the UN Charter and international law, he added:
 
"Any help from the international community has to be constructive in
nature, which is conducive to the restoration of stability and public order
and ensuring the maintenance of economic and social life."
 



American intervention assures "constructive chaos," the agenda Washington
pursues globally, focusing mainly on controlling Eurasia's enormous wealth
and resources. Either one or multiple countries at a time, it includes turning
Russia and China into vassal states, a goal neither Beijing or Moscow will
tolerate.
 
Stephen Lendman lives in Chicago and can be reached at
lendmanstephen@sbcglobal.net. Also visit his blog site at
sjlendman.blogspot.com and listen to cutting-edge discussions with
distinguished guests on the Progressive Radio News Hour on the Progressive
Radio Network Thursdays at 10AM US Central time and Saturdays and
Sundays at noon. All programs are archived for easy listening.
 
http://www.progressiveradionetwork.com/the-progressive-news-hour/

 
 

 
Disclaimer

 

Donate to Rense.com
Support Free And Honest
Journalism At Rense.com

Email
Article

Subscribe To RenseRadio!
Enormous Online Archives,

MP3s, Streaming Audio Files, 
Highest Quality Live Programs

http://www.rense.com

This Site Served by TheHostPros


