
Printing sponsored by:

World dispatch

Brian Whitaker
guardian.co.uk, Monday 12 August 2002 11.29 BST

 larger | smaller

For some time now, I have been receiving small gifts from a generous institute in the

United States. The gifts are high-quality translations of articles from Arabic newspapers

which the institute sends to me by email every few days, entirely free-of-charge.

The emails also go to politicians and academics, as well as to lots of other journalists.

The stories they contain are usually interesting.

Whenever I get an email from the institute, several of my Guardian colleagues receive

one too and regularly forward their copies to me - sometimes with a note suggesting

that I might like to check out the story and write about it.

If the note happens to come from a more senior colleague, I'm left feeling that I really

ought to write about it. One example last week was a couple of paragraphs translated by

the institute, in which a former doctor in the Iraqi army claimed that Saddam Hussein

had personally given orders to amputate the ears of military deserters.

The organisation that makes these translations and sends them out is the Middle East

Media Research Institute (Memri), based in Washington but with recently-opened



offices in London, Berlin and Jerusalem.

Its work is subsidised by US taxpayers because as an "independent, non-partisan,

non-profit" organisation, it has tax-deductible status under American law.

Memri's purpose, according to its website, is to bridge the language gap between the

west - where few speak Arabic - and the Middle East, by "providing timely translations

of Arabic, Farsi, and Hebrew media".

Despite these high-minded statements, several things make me uneasy whenever I'm

asked to look at a story circulated by Memri. First of all, it's a rather mysterious

organisation. Its website does not give the names of any people to contact, not even an

office address.

The reason for this secrecy, according to a former employee, is that "they don't want

suicide bombers walking through the door on Monday morning" (Washington Times,

June 20).

This strikes me as a somewhat over-the-top precaution for an institute that simply

wants to break down east-west language barriers.

The second thing that makes me uneasy is that the stories selected by Memri for

translation follow a familiar pattern: either they reflect badly on the character of Arabs

or they in some way further the political agenda of Israel. I am not alone in this unease.

Ibrahim Hooper of the Council on American-Islamic Relations told the Washington

Times: "Memri's intent is to find the worst possible quotes from the Muslim world and

disseminate them as widely as possible."

Memri might, of course, argue that it is seeking to encourage moderation by

highlighting the blatant examples of intolerance and extremism. But if so, one would

expect it - for the sake of non-partisanship - t o publicise extremist articles in the

Hebrew media too.

Although Memri claims that it does provide translations from Hebrew media, I can't

recall receiving any.

Evidence from Memri's website also casts doubt on its non-partisan status. Besides



supporting liberal democracy, civil society, and the free market, the institute also

emphasises "the continuing relevance of Zionism to the Jewish people and to the state

of Israel".

That is what its website used to say, but the words about Zionism have now been

deleted. The original page, however, can still be found in internet archives.

The reason for Memri's air of secrecy becomes clearer when we look at the people

behind it. The co-founder and president of Memri, and the registered owner of its

website, is an Israeli called Yigal Carmon.

Mr - or rather, Colonel - Carmon spent 22 years in Israeli military intelligence and later

served as counter-terrorism adviser to two Israeli prime ministers, Yitzhak Shamir and

Yitzhak Rabin.

Retrieving another now-deleted page from the archives of Memri's website also throws

up a list of its staff. Of the six people named, three - including Col Carmon - are

described as having worked for Israeli intelligence.

Among the other three, one served in the Israeli army's Northern Command Ordnance

Corps, one has an academic background, and the sixth is a former stand-up comedian.

Col Carmon's co-founder at Memri is Meyrav Wurmser, who is also director of the

centre for Middle East policy at the Indianapolis-based Hudson Institute, which bills

itself as "America's premier source of applied research on enduring policy challenges".

The ubiquitous Richard Perle, chairman of the Pentagon's defence policy board,

recently joined Hudson's board of trustees.

Ms Wurmser is the author of an academic paper entitled Can Israel Survive

Post-Zionism? in which she argues that leftwing Israeli intellectuals pose "more than a

passing threat" to the state of Israel, undermining its soul and reducing its will for

self-defence.

In addition, Ms Wurmser is a highly qualified, internationally recognised, inspiring and

knowledgeable speaker on the Middle East whose presence would make any "event,

radio or television show a unique one" - according to Benador Associates, a public

relations company which touts her services.



Nobody, so far as I know, disputes the general accuracy of Memri's translations but

there are other reasons to be concerned about its output.

The email it circulated last week about Saddam Hussein ordering people's ears to be cut

off was an extract from a longer article in the pan-Arab newspaper, al-Hayat, by Adil

Awadh who claimed to have first-hand knowledge of it.

It was the sort of tale about Iraqi brutality that newspapers would happily reprint

without checking, especially in the current atmosphere of war fever. It may well be true,

but it needs to be treated with a little circumspection.

Mr Awadh is not exactly an independent figure. He is, or at least was, a member of the

Iraqi National Accord, an exiled Iraqi opposition group backed by the US - and neither

al-Hayat nor Memri mentioned this.

Also, Mr Awadh's allegation first came to light some four years ago, when he had a

strong personal reason for making it. According to a Washington Post report in 1998,

the amputation claim formed part of his application for political asylum in the United

States.

At the time, he was one of six Iraqis under arrest in the US as suspected terrorists or

Iraqi intelligence agents, and he was trying to show that the Americans had made a

mistake.

Earlier this year, Memri scored two significant propaganda successes against Saudi

Arabia. The first was its translation of an article from al-Riyadh newspaper in which a

columnist wrote that Jews use the blood of Christian or Muslim children in pastries for

the Purim religious festival.

The writer, a university teacher, was apparently relying on an anti-semitic myth that

dates back to the middle ages. What this demonstrated, more than anything, was the

ignorance of many Arabs - even those highly educated - about Judaism and Israel, and

their readiness to believe such ridiculous stories.

But Memri claimed al-Riyadh was a Saudi "government newspaper" - in fact it's

privately owned - implying that the article had some form of official approval.

Al-Riyadh's editor said he had not seen the article before publication because he had



been abroad. He apologised without hesitation and sacked his columnist, but by then

the damage had been done.

Memri's next success came a month later when Saudi Arabia's ambassador to London

wrote a poem entitled The Martyrs - about a young woman suicide bomber - which was

published in al-Hayat newspaper.

Memri sent out translated extracts from the poem, which it described as "praising

suicide bombers". Whether that was the poem's real message is a matter of

interpretation. It could, perhaps more plausibly, be read as condemning the political

ineffectiveness of Arab leaders, but Memri's interpretation was reported, almost without

question, by the western media.

These incidents involving Saudi Arabia should not be viewed in isolation. They are part

of building a case against the kingdom and persuading the United States to treat it as an

enemy, rather than an ally.

It's a campaign that the Israeli government and American neo-conservatives have been

pushing since early this year - one aspect of which was the bizarre anti-Saudi briefing at

the Pentagon, hosted last month by Richard Perle.

To anyone who reads Arabic newspapers regularly, it should be obvious that the items

highlighted by Memri are those that suit its agenda and are not representative of the

newspapers' content as a whole.

The danger is that many of the senators, congressmen and "opinion formers" who don't

read Arabic but receive Memri's emails may get the idea that these extreme examples

are not only truly representative but also reflect the policies of Arab governments.

Memri's Col Carmon seems eager to encourage them in that belief. In Washington last

April, in testimony to the House committee on international relations, he portrayed the

Arab media as part of a wide-scale system of government-sponsored indoctrination.

"The controlled media of the Arab governments conveys hatred of the west, and in

particular, of the United States," he said. "Prior to September 11, one could frequently

find articles which openly supported, or even called for, terrorist attacks against the

United States ...



guardian.co.uk © Guardian News and Media Limited 2011

"The United States is sometimes compared to Nazi Germany, President Bush to Hitler,

Guantanamo to Auschwitz," he said.

In the case of the al-Jazeera satellite channel, he added, "the overwhelming majority of

guests and callers are typically anti-American and anti-semitic".

Unfortunately, it is on the basis of such sweeping generalisations that much of American

foreign policy is built these days.

As far as relations between the west and the Arab world are concerned, language is a

barrier that perpetuates ignorance and can easily foster misunderstanding.

All it takes is a small but active group of Israelis to exploit that barrier for their own

ends and start changing western perceptions of Arabs for the worse.

It is not difficult to see what Arabs might do to counter that. A group of Arab media

companies could get together and publish translations of articles that more accurately

reflect the content of their newspapers.

It would certainly not be beyond their means. But, as usual, they may prefer to sit back

and grumble about the machinations of Israeli intelligence veterans.

The following correction was printed in the Guardian's Corrections and

Clarifications column, Wednesday August 21 2002

In an article headed Atrocity stories regain currency, page 13, August 8, and in an article

headed Selective Memri on the Guardian website, we referred to Dr Adil Awadh, an

Iraqi doctor who alleged that Saddam Hussein had ordered doctors to amputate the

ears of soldiers who deserted. Dr Awadh has asked us to make it clear that he has no

connection with Memri (Middle East Media Research Institute), and that he did not

authorise its translation of parts of an article by him. He is no longer a member of the

Iraqi National Accord (INA). He is an independent member of the Iraqi National

Congress (INC). His reference to orders by Saddam Hussein to cut off the ears of

deserters has been supported by evidence from other sources.




