
Printing sponsored by:

Amelia Hill
guardian.co.uk, Monday 2 May 2011 12.03 BST

 larger | smaller

An image purporting to show Osama bin Laden's bloody corpse, right, is a composite of two separate images, left and

centre. Photograph: twitpic

An image apparently showing a dead Osama bin Laden broadcast on Pakistani

television and picked up by British newspaper websites is a fake.

The bloodied image of a man with matted hair and a blank, half-opened eye has been

circulating on the internet for the past two years. It was used on the front pages of the

Mail, Times, Telegraph, Sun and Mirror websites, though swiftly removed after the fake

was exposed on Twitter.

It appears the fake picture was initially published by the Middle East online newspaper

themedialine.org on 29 April 2009, with a warning from the editor that it was "unable

to ascertain whether the photo is genuine or not".



guardian.co.uk © Guardian News and Media Limited 2011

 The Daily Mail was

one of the newspaper websites to publish the fake picture of Osama bin Laden's body.

Since then, however, the image has been claimed as genuine on a number of conspiracy

forums and used to substantiate claims that the terrorist responsible for the 9/11

bombings had been killed.

The Guardian was one of the few sites to hold back from using the manipulated image

on its front page, reporting the picture's existence in its live blog but questioning its

legitimacy.

The image is based on a genuine photograph of Bin Laden taken in 1998 and used by

the Reuters news agency.

On Twitter, a composite including the other photograph used to make the image was

posted by @HannahMarbina and other users showed how easy it was to find the image

already online with a simple search.


