
Enter email
address
to receive news
about the WSWS 

Add

Remove
Submit

SEARCH WSWS 
EnglishEnglish  

Search

ON THE WSWS 
Donate to
the WSWS!

 News Feed
Contact the
WSWS
Editorial Board
New Today
News & Analysis
Workers Struggles
Arts Review
History
Science
Polemics
Philosophy
Correspondence
Archive
About WSWS
About the ICFI
Help
Books Online

OTHER
LANGUAGES
German
French
Italian
Russian
Polish
Czech
Serbo-Croatian
Spanish
Portuguese
Turkish
Sinhala-
Tamil
Indonesian

LEAFLETS
Download in
PDF format

 

WSWS : News & Analysis : North America

A damning admission: New York Times
concealed NSA spying until after 2004
election

By David Walsh and Barry Grey
22 August 2006

Use this version to print | Send this link by email | Email the
author

A column by New York Times public editor Byron Calame August
13 reveals that the newspaper withheld a story about the Bush
administration’s program of illegal domestic spying until after the
2004 election, and then lied about it.

On December 16, 2005, the Times reported that President Bush had
authorized the National Security Agency (NSA) to monitor
thousands of telephone conversations and e-mails in the US without
court approval. At the time, the Times acknowledged that it had, at
the urging of the Bush administration, withheld publication of the
story, saying it held its exposé back “for a year.” This time frame
suggested that the newspaper made the decision to withhold
publication of the story until after the 2004 presidential election.

Such a delay was, in itself, unpardonable, and provoked angry
criticism. Now we learn, from an interview with Executive Editor
Bill Keller conducted by Calame, that internal discussions at the
Times about drafts of the eventual article had been “dragging on for
weeks” before the November 2, 2004, election, which resulted in a
victory for Bush.

“The process,” the public editor notes, “had included talks with the
Bush administration.” A fresh draft was the subject of discussion at
the newspaper “less than a week” before the election.

Involved here is not a trivial sex scandal or some moral peccadillo
committed by one or another of the major candidates. At issue was a
major policy question—one that goes to the core of constitutionally
guaranteed civil liberties and basic democratic rights.

The electorate had the right to know that the incumbent president
was systematically breaking the law in order to secretly wiretap,
without court warrants, the communications of American citizens.
As the Times was well aware, similar illegalities—although on a
smaller scale—were among the charges leveled against Richard
Nixon in the second article of impeachment, entitled “Abuse of
Power,” approved by the Judiciary Committee of the House of
Representatives in July 1974, leading to Nixon’s resignation the
following month.

The NSA spying, authorized by Bush shortly after September 11,
2001, violates the 1978 Foreign Intelligence Security Act, which



was passed in the aftermath of the Watergate scandal specifically to
prohibit the type of warrantless wiretaps and intercepts ordered by
Nixon against his political opponents, and secretly sanctioned by
Bush without congressional approval after 9/11. (As the Bush
administration revealed in the wake of the Times’s December, 2005
exposé, some leading members of Congress of both parties were
briefed on the program after it was initiated, and Democrats and
Republicans alike remained silent.)

As a federal judge pointed out in her ruling last week ordering the
shutdown of the NSA program, it also breaches the Fourth 
Amendment to the Constitution, which bans unreasonable searches
and seizures, and the First Amendment, which protects free speech.

The NSA spying operation is a major component of a massive and
unprecedented assault on the democratic rights of the American
people, involving a drive by the Bush administration to establish
what amounts to a presidential dictatorship.

In the fall of 2004, the Times, under pressure from a lawless
president running for reelection, chose to conceal the existence of
the surveillance program from the electorate. The history of this
decision and its cover-up is quite revealing.

In his August 13 column, entitled “Eavesdropping and the Election:
An Answer on the Question of Timing,” Calame makes reference to
“a number of readers critical of the Bush administration” who “have
remained particularly suspicious of the [original Times] article’s
assertion that the publication delay dated back only ‘a year’ to Dec.
16, 2004.” Clearly, Calame’s piece comes in response to protests
and inquiries as to when the decision was made to withhold the
domestic spying story.

His admission is itself an effort at damage control.

Calame asks in the second paragraph of his August 13 commentary,
“Did the Times mislead readers by stating that any delay in
publication came after the Nov. 2, 2004, presidential election?” The
answer, although the public editor doesn’t care to say so directly, is
unequivocally “Yes,” based on his own findings.

Calame writes: “Mr. Keller, who wouldn’t answer any questions for
my January column, recently agreed to an interview about the delay,
although he saw it as ‘old business.’ But he had some new things to
say about the delay and the election.”

These “new things” include the following:

“ ‘The climactic discussion about whether to publish was right on
the eve of the election,’ Mr. Keller said. The pre-election
discussions included Jill Abramson, a managing editor; Philip
Taubman, the chief of the Washington bureau; Rebecca Corbett, the
editor handling the story, and often Mr. [James] Risen [one of the
article’s co-authors]. Arthur Sulzberger Jr., the publisher, was
briefed, but Mr. Keller said the final decision to hold the story was
his.

“Mr. Keller declined to explain in detail his pre-election decision to
hold the article, citing obligations to preserve the confidentiality of
sources. He has repeatedly indicated that a major reason for the
publication delays was the administration’s claim that everyone



involved was satisfied with the program’s legality. Later, he has
said, it became clear that questions about the program’s legality
‘loomed larger within the government than we had previously
understood.’ ”

If one is believe this account, Keller and company chose to accept
the Bush administration’s arguments about the legality of its own
unconstitutional domestic surveillance operation. The Times
hierarchy took the word of a government that epitomizes the rise of
the political underworld and its consolidation of power. Not only
did the Bush administration come to power on the basis of a stolen
election, it used lie after lie to drag the American people into a
bloody and unprovoked war in Iraq.

Either Keller is being disingenuous, or he is so ignorant of
elementary political realities that he is unfit to edit a newspaper of
any kind, let alone the supposed “newspaper of record.”

Concerning the Times’s change of heart in 2005, Calame notes that
Keller recently e-mailed him “a description of how that picture had
changed by December 2005, and it cast some new light on the
pre-election situation for me. It implied that the paper’s pre-election
sources hadn’t been sufficiently ‘well-placed and credible’ to
convince him that questions about the program’s legality and
oversight were serious enough to make it ‘responsible to publish.’
But by December, he wrote, ‘We now had some new people who
could in no way be characterized as disgruntled bureaucrats or
war-on-terror doves saying we should publish. That was a big
deal.’”

This ostensible justification is itself damning. The Times knew that
the secret program existed, that it flouted the letter and spirit of the
1978 FISA Act, and that it was a matter of immense political
import. Why, otherwise, would the Bush administration be so
insistent that the story be killed? There was no credible rationale,
given what the newspaper knew at the time, to withhold the
existence of the domestic spying program from the
public—especially on the eve of an election.

Particularly significant is Keller’s contemptuous reference to
“war-on-terror doves,” which only reveals the fundamental
agreement of Keller and the rest of the Times leadership with the
administration’s all-purpose pretext for war abroad and repression at
home. Those who question or challenge the so-called “war on
terror” are, evidently, relegated by the Times to the lunatic fringe of 
politics.

As for the description of the newspaper’s devotion to the most
scrupulous and conscientious regard for verifiable facts and
unimpeachable sources, one need only consider its approach to the
current British terror scare. Take last Sunday’s Times editorial
(“Hokum on Homeland Security”), which begins with the following
phrase: “Ever since British intelligence did such a masterly job in
rounding up terrorists intent on blowing up airliners....”

Really? How do they know that those imprisoned in London were
“terrorists intent on blowing up airliners?” Because Bush and
British Home Secretary John Reid say so? Not a shred of evidence
has been presented by either the British or American authorities to
substantiate this claim. No charges were even lodged until
yesterday, and even sections of the American media have decided to



somewhat downplay the alleged plot because of lack of proof and
growing public skepticism.

Calame goes on to quote Keller, approvingly, that the decision to
withhold the NSA story only days before the election “also was an
issue of fairness.” Calame says he agrees “that candidates affected
by a negative article deserve to have time—several days to a
week—to get their response disseminated before voters head to the
polls.”

Aside from the sophistry arising from the fact that Keller admitted
to having the basic story in hand for weeks before the election, what
is truly astounding is that neither Calame nor Keller shows the
slightest concern for “fairness” toward the voters, who went to the
polls not knowing, thanks to the Times, that the Republican
candidate was tearing up the Constitution.

As for Keller’s dishonest claim last December that the story had
been held up only “for a year,” Calame quotes his executive editor,
without comment, saying, “It was probably inelegant wording.”

This entire affair is one more devastating example of the cowardice
of the Times and its capitulation to the White House and the most
ruthless elements in the ruling elite, who are irremediably hostile to
any signs of opposition and democratic political life in general.
More broadly, the Times’s conduct speaks to the virtual integration
of the American mass media into the state apparatus. It reveals the
degree to which the media functions as a propaganda appendage of
the government, concealing or distorting facts on cue.

See Also:
US court rules NSA spying program unconstitutional 
Bush appeals decision and denounces judge
[19 August 2006]
US Congress moves to sanction domestic spying
[10 August 2006]
July 4th 2006: The state of US democracy 230 years after the
American Revolution
[4 July 2006]

Top of page

The WSWS invites your comments.

Copyright 1998-2006
World Socialist Web Site

All rights reserved


