
 
The Middle East's Leading English Language Daily

 HOMEPAGE KINGDOM WORLD ISLAM BUSINESS SPORTS COMPU-NET INTERACT SEARCH ABOUT 
 

       
Click on icons for more stories 

 
 

 

 
Sunday, 6, August, 2006 (12, Rajab, 1427)

   Mail Article   |      Print Article  |      Comment on Article 
 
India Bans Arab TV Channels Under Pressure From Israel 
Shahid Raza Burney, Arab News

 
BOMBAY, 6 August 2006 — In a country widely referred to as 
the world’s largest democracy, the Indian government has 
succumbed to mounting Israeli pressure and ordered a 
nationwide ban on the broadcast of Arab television channels. 

The Indian government’s ban on Arab television stations is in 
complete contrast to the friendship that Arab countries imagine 
exists with their neighbor across the Arabian Sea. It seems the 
ban is a move to ensure that Indians do not get to see the 
atrocities that are presently being committed by Israel in 
Lebanon and the occupied territories. 

Nabila Al-Bassam, a Saudi businesswoman on a trip to 
Bombay, told Arab News how she became exasperated at not 
being able to watch Arab channels at Bombay’s leading five-
star Oberoi Hotel. When she took up the issue with the hotel 
manager, she was told that Arab television channels had been 
banned across India. 

A perplexed Al-Bassam then sent an SMS to Arab News Editor 
in Chief Khaled Almaeena to verify whether this was indeed 
the case. “Oberoi Hotel tells me that the government of India 
has banned all Arab TV channels. Why? I hate watching CNN 
and BBC,” she wrote to Almaeena. 

Talking to Arab News, Oberoi Hotel Manager Mohit Nirula did 
allude to the fact that a ban was in place. “The Ministry of 
Information and Broadcasting has laid down certain rules. It is 
our duty to abide by and follow the rules of the country,” he 
told this correspondent. 

Minister of Information and Broadcasting Priya Ranjan 
Dasmunshi was busy in Parliament and was unavailable for 
comment on the issue. However, a ministry official explained 
why the Indian government decided to enforce the ban. The 
official highlighted that India enjoys close and cordial relations 
with Israel and the US more than any of the Arab 
governments. 

According to another source within the government, the ban is 
a clear sign to all governments in the Middle East that the 
Israeli, American and British governments carry far more 
influence in India than any of the Arab governments. 

Several senior Indian journalists explained that the ban was an 
indication that India had succumbed to Israeli pressure rather 
than American. 

“The whole exercise is to browbeat Arabs and show them as 
terrorists. The government is subscribing to the absurd 
argument that channels like Al-Jazeera and Al-Arabiya 
promote hatred and encourage terrorism,” they said. 

 

 

 

 

 

   Section Navigation    

- World

» Opinions

» Arab View

- Home

Prince Ahmed Bin Salman 

 
 

9/11  

Arab News 30th Anniversary 
Supplement 

Life of Prophet Muhammad 

   Kingdom   

Lebanon Gets Heavy 
Battering 
Abbas, Saleh Discuss 
ME Crisis 
India Bans Arab TV 
Channels Under 
Pressure From Israel 

Israel May Target 
Hezbollah Chief, Says 
Olmert 

With a Little Help From 
Hamas, 200 Couples 
Say ‘I Do’ 
Bombs Rock Iraqi Market 
as Protests Continue 
Ethiopian Aide in 
Somalia for Crisis Talks 
Pakistan, India Expel 
Diplomats 
Pakistan Grapples With 
Rising Extremism Among 
Youth 
Rains Claim Many Lives 
in India 
Evacuation of Filipinos 
From Lebanon Resumes; 
OFWs Back Probe Into 
Welfare Fund 
Philippine Troops Seize 
‘Terrorist’ Training Camp 
in Southern Island 

 

 

Saudi-Indian Ties 

Kingdom in 2005 



Political analysts in India described the move as a game of 
double standard that India is playing. On the one hand India 
establishes friendship with the Arab world while simultaneously 
it joins with Israel and the US in defaming them. It seems that 
the pro-Israeli lobby wishes to drive a wedge between India 
and its time-tested Arab allies. The Indian government’s 
present stance is in stark contrast to the late Mrs. Indira 
Gandhi’s staunch support of the Palestinian cause. 

The banning of Arabic channels is a federal government 
decision, done under what senior Indian journalists claim to be 
intense pressure from the Israeli, American and British 
governments. 

The Indian government has been vocal in its condemnation of 
Israeli barbarity and has offered millions of rupees in aid to 
refugees in Lebanon. Arabs sympathetic to India have 
therefore met the news with surprise. 

Many Arabs draw inspiration from India’s heroic struggle 
against British imperialism and the Indian independence 
struggle is seen by Palestinians as a brilliant example of 
throwing out the yoke of imperialism. It is sad that 50 years 
after independence the world’s largest democracy unfairly 
suppresses alternative opinion and allows itself to be dictated 
to by foreign powers. 

The analysts believe the Indian government may have used a 
clause within the Cable TV Networks (Regulation) Act, 1995, 
that certain channels or programs that can potentially cause 
damage to India’s friendly relations with foreign countries can 
be banned, a clear violation of democratic ideals such as 
freedom of expression and freedom of speech. 

The response to the ban by hotel administrations across 
Bombay has been dismal. Chad Alberico, JW Marriott’s 
customer care official in Washington, said: “We have reviewed 
your recent inquiries regarding the television offerings at our 
JW Marriott Bombay. We have phoned our colleagues at the 
hotel to discuss the matter at hand, but as it is the weekend, 
we will need additional time to form a complete response.” 

“I’m on my way home, it’s the weekend and I will respond on 
Monday,” said Shehnaz Ankelsaria from the Taj President 
Hotel. Annan Udeshi from The Hilton was unavailable and 
asked for a message to be left on her recorder. Khushnooma 
Kapadia of Marriott Hotel said she would get back later. Rafat 
Kazi from the Grand Central Sheraton said that she would 
answer after consulting her general manager. Puja Guleria of 
Sheraton Maratta said she needed time to deal with the 
questions. Firuza Mistry of Grand Hyatt said that she was not 
aware of the facts and would check and respond, and Priya 
Mathias of Hyatt Regency said that she would also need to 
check with her senior officials to comment. 

 
   Mail Article   |      Print Article  |      Comment on Article 

 
Copyright: Arab News © 2003 All rights reserved. Site designed by: arabix and powered by Eima IT


