
DIPLOMATIC CABLES 06/26/20

  

  

  

 

Pentagon 
Intelligence 
Chief Stephen 
Cambone. Is he 
running a 
vigilante team 
from Pentagon 
that's 
masquerading 
as FBI and CIA 
agents? 

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

ARE U.S. ROGUE PENTAGON AGENTS 
OPERATING ILLEGALLY AND WITH 
IMPUNITY ABROAD? 

Task Force 121 Under FBI Investigation 

Washington, DC -- Jun 26, 2005 -- There is increasing 
evidence that units of the Pentagon, operating under 
the authority of Defense Secretary Donald Rumsfeld, 
Undersecretary for Intelligence Stephen Cambone, and 
Deputy Undersecretary of Intelligence Lt. Gen. 
William G. Boykin, are operating outside U.S. 
domestic law and routinely violating international 
treaties and laws ratified by the United States. The 
covert Pentagon units, operating under an "above top 
secret" carve out program called Task Force 121(TF 
121) (at last report), and drawing from special 
operations personnel in the Army's Delta Force, Green 
Berets, the Navy SEALS, British Special Air Service 
(SAS) and Special Boat Service (SBS), and various 
ex-U.S. and foreign intelligence and Special 
Operations (including British SAS, Israeli Sayaret 
Mat'kal, and South African Recce Commandos) 
personnel hired from shadowy private contractors, are 
now being linked to illegal kidnapings, posing as U.S. 
law enforcement agents (including FBI agents) and 
journalists, and assassinations of foreign political 
leaders.  

Informed sources report that FBI Special Agent M. 
Chris Briese of the  FBI's Counter-Terrorism Division 
(CTD) and Special Agent in Charge (SAC) of the 
Pittburgh office is now investigating TF 121 on behalf 
of Director Robert Mueller. The investigation is 
focusing on whether TF 121 members, using false FBI 
credentials, have negotiated with informants and 
counter-terrorism targets on behalf of the bureau  and 
have sexually accosted individuals, including 
American women in Florida bars, with the claim that 
they are FBI agents. In addition, some TF 121 
personnel have used press credentials to masquerade 
as foreign corrspondents. In one case, a TF 121 

  

  

© Copyr



  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

member obtained credentials from a U.S. news wire 
service to conduct a special operations scouting 
mission inside Iran. The TF 121 member used the 
credentials to apply for a tourist visa from the Iranian 
Interests Section of the Embassy of Pakistan in 
Washington.  In other cases, press credentials were 
used by TF 121 members to visit Pakistan, 
Afghanistan, U.S.-occupied Iraq, and Sudan. The TF 
121 personnel reportedly chiefly operate out of the 
Joint Special Operations Command (JSOC), Fort 
Bragg, North Carolina and Fort Drum, New York.  

In an Iran-contra scandal redux, some TF 121 units 
operating in Latin America, particularly in Colombia, 
have been linked to the smuggling of cocaine to 
finance off-the-books operations being carried out by 
the covert Pentagon commandos. In April, five U.S. 
troops were arrested by Colombian authorities for 
attempting to smuggle cocaine on a military flight to 
Texas. A month later, two more U.S. troops were 
arrested in Colombia for attempting to smuggle 32,000 
rounds of ammunition destined for the Colombian 
counter-narcotics units to the right-wing paramilitary 
terrorist and narcotics smuggling group, the United 
Self Defense Forces of Colombia. U.S. ambassador to 
Bogota William Wood refused to extradite the Army 
personnel back to Colombia invoking a U.S.-
Colombian treaty that grants U.S. military personnel 
diplomatic immunity. 

The CIA may be getting blamed for the early 2003 
kidnaping in Italy of an Egyptian imam named Hasan 
Osama Nasr (also known as Abu Omar). Nasr was 
kidnaped off a Milan street and flown to Egypt on 
board a "rendition" flight and was subsequently 
tortured. There has been no news of Nasr since his 
kidnaping. Milan judge Chiara Nobili has issued an 
arrest warrant for 13 Americans he has identified as 
CIA agents for the kidnaping. But the kidnaping 
operation was sloppy and involved U.S. military 
personnel at the U.S. Aviano airbase, indicating the 
possible involvement of TF 121 and "Grey Fox" 
rendition flights operating out of Fort Belvoir, 
Virginia's Davison Army Airfield. (The "Grey Fox" 

2005 Wa
Madsen 



  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

code name was changed to "Capacity Gear" in the 
1990s and reportedly is now known by another code 
name. "Grey Eyes" has been mentioned as one 
possibility.) According to the June 26 Los Angeles 
Times, the U.S. "covert" operators left a neon light trail 
of their activities, including checking into Milan's 
most expensive hotels, dining at the best restaurants, 
and renting cars and cellphones. In their high visibility 
transactions, the Americans used their frequent flier 
numbers, passports, U.S. driver's licenses, and VISA 
and Diner's Club cards, although some of their names 
and addresses used were aliases. The kidnapers also 
routinely checked in with Lt. Col. Joseph Romano, 
who was assigned to the Aviano base. Romano has 
since left Italy. Armando Spataro, the chief Italian 
prosecutor in the case involving the kidnapers, has 
issued  EUROPOL and INTERPOL red notices for the 
arrest of the Americans, including a 51-year old 
Honduran-American said to have been the CIA station 
chief in Milan. However, some TF 121 agents may 
have misrepresented themselves as CIA agents in the 
same way they have falsely claimed to be FBI agents. 

The FBI is also investigating TF 121 for making false 
promises to a Yemeni   informant named Mohammed 
Alanssi who set himself on fire in front of the White 
House on November 15, 2004 while trying to present a 
letter to President Bush. The Yemeni man, who lived 
in Falls Church, Virginia, suffered severe burns over 
thirty percent of his body. Alanssi said he was 
promised $5 million and asylum in the United States 
for himself and his family if he agreed to become an 
informant against Islamic terrorists.   Alanssi  later 
testified under oath that the FBI made the promises but 
the FBI said it had no record of any such promises to 
Alanssi, although it did pay the Yemeni $100,000. 
However, it appears that agents of the shadowy TF 
121, masquerading as FBI agents, made the bogus 
promises to Alanssi and then reneged on the deal. In 
Iraq, TF 121 was a lead element in a $25 million State 
Department reward program for the capture of   
Jordanian terrorist Abu Mussab al Zarqawi, so the $5 
million amount claimed by Alanssi is not a great deal 
of money by TF 121 standards. After Alanssi became 



  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

upset with the reneging on promises reportedly made 
by the TF 121 agents and the U.S. government's 
confiscation of his Yemeni passport, he began to back 
out of a deal with the government to be a key 
prosecution witness in an important case against 
Sheikh Mohammed Ali Hassan Moayad, a Yemeni 
cleric in Germany said to be tied to Al Qaeda, and his 
aide Mohammed Mohsen Yahya Zayed. Moayad was 
charged with personally giving $20 million in cash to 
Osama bin Laden. Immediately, the Justice 
Department and FBI went into "no comment" mode on 
the Alanssi case. That is until recently, when leaks 
indicated that TF 121 had improperly involved itself 
with Alanssi and severely harmed the federal 
govenrnment's case against Moayad and Zayed. 

TF 121 is also at the center of the scandals at the Abu 
Ghraib, Iraq and Guantanamo Bay, Cuba detention 
centers. It has been accused of hiding Iraqi war 
prisoners at both centers under aliases, a violation of 
the Geneva Conventions, and commiting acts of 
torture against internees. TF 121 is credited with the 
capture of Saddam Hussein and is said to be the lead 
element in the search for Osama bin Laden. 

STATE DEPARTMENT WEB SITE CRITICIZES 
U.S. JOURNALISTS (INCLUDING THIS 
EDITOR) 

June 23, 2005 -- On June 21, the former head of the 
Lebanese Communist Party, George Hawi, was killed 
in yet another car bombing in Lebanon. Like Elie 
Hobeika and Rafik Hariri, this had all the hallmarks of 
the same group this author reported on before, reports 
that gained the ire of a pro-Israeli cell within the U.S. 
State Department's International Information Programs 
Bureau headed by George W. Bush's Gal Friday Karen 
Hughes. Bush officials, most notably Secretary of 
State Condoleezza Rice bemoaned the assassination of 
Hawi, probably the first time Rice, whose academic 
and political career was nurtured by Cold War mentors 
and funders, expressed sorrow over the death of a 
Communist. If this sounds bizarre, it is. The neo cons 
are engineering assassinations in Lebanon in order to 



  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

bring about similar unrest in Syria, a situation that will 
allow the neo cons to toppled Bashar Assad and his 
Baath Party officials and replace them with the Syrian 
"Ahmad Chalabi," Dr. Farid Ghadry, whose Reform 
Party of Syria is based in wealthy Potomac, Maryland. 
Israeli Prime Minister Ariel Sharon has blood on his 
hands from Israeli interventionism in Lebanon during 
that nation's fratricidal 1980s civil war. He knows that 
template will destroy civil society in Syria and bring 
about open warfare between the groups that make up 
Syria's societal mosaic: Alawis (Assad's group - a 
minority in Syria), Christians, Kurds, Turkomans, 
Druze, Circassians, and Palestinian refugees). The 
game plan is to turn Syria into another Iraq and return 
Lebanon to a weak vassal state of the United States 
and Israel. 

Voice of America report: 

http://www.voanews.com/english/NewsAnalysis/2005-
06-17-voa36.cfm 

(What was not quoted in the above interview was that I 
said that my sources were eminently more qualified 
that the drunken "Curveball" used to support the Bush 
administration's false contentions that Saddam Hussein 
had mobile biological weapons labs and who, was, in 
fact, a drunk and a confirmed liar). 

Bush administration's "Ministry of Truth" attacks 
American journalists who fail to adhere to the 
official line 
 
By Wayne Madsen 
 
April 18, 2005—After revelations that the Bush White 
House cleared a gay male prostitute as a daily 
credentialed member of the White House press corps 
and that the administration was paying journalistic 
shills like Armstrong Williams, Maggie Gallagher, 
Michael McManus, and Karen Ryan to pump out pro-
Bush propaganda to the media, nothing should come 
as any surprise when it comes to the Fourth Estate's 
buckling under to political pressure from the right-



  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

wing regime that rules America. 
 
What is surprising is that, in addition to using the 
media to concoct favorable propaganda, the Bush 
administration maintains an office in the State 
Department that keeps an eye on American and other 
journalists and does not hesitate to attack them for 
straying from the party line. 
 
To show how much censorship exists in America 
today, this journalist would have likely never known 
about the existence of a one-man office in the State 
Department that acts to debunk and attack anything the 
Bush administration deems is false. Thanks to a recent 
report by veteran America watcher and journalist Jyri 
Raivio in Finland's Helsingin Sanomat newspaper, it 
can now be reported in the United States that the State 
Department uses taxpayers' money to attack American 
journalists who refuse to parrot the Bush 
administration's disinformation and propaganda. 
 
The head of the State Department's "Counter Mis-
Information 'Team'" is Todd Leventhal, a long-time 
neoconservative propaganda operative who once 
worked for the U.S. Information Agency's (USIA) 
Bureau of Information to counter Soviet and other 
disinformation with his own Brand X of American 
disinformation. Raivio reports that Leventhal was part 
of the Bush administration's effort to convince the 
world that Saddam Hussein had weapons of mass 
destruction (WMD). Leventhal also contends in the 
Helsingin Sanomat report that any suggestion that 
false WMD intelligence was cooked up by the Bush 
administration is merely a conspiracy theory and that 
the faulty intelligence on Iraqi WMD was merely a 
huge "mistake." 
 
It should not have come as any surprise that I was 
singled out by Leventhal for an attack over a story 
written for Online Journal about the assassination of 
former Lebanese Prime Minister Rafik Hariri and the 
involvement in the assassination's planning of two 
neoconservative Bush administration officials—
namely, Deputy National Security Advisor Elliot 



  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

Abrams and White House Deputy Chief of Staff Karl 
C. Rove—with whom Leventhal is ideologically 
aligned. Leventhal's operation is part of the State 
Department's International Information Programs 
Bureau, now headed by former Bush White House 
Communications Director and long time gal pal Karen 
Hughes. 
 
Leventhal's barb appears at 
http://usinfo.state.gov/media/Archive/2005/Apr/01-
220547.html and states, "self-described investigative 
journalist Wayne Madsen claimed that the Hariri 
assassination was 'authorized' by the United States 
because Mr. Hariri was known to adamantly oppose 
the construction of a major U.S. air base in the north of 
Lebanon." 
 
Leventhal continues, "These claims are false. U.S. 
policy has expressly forbidden assassination since 
1976, when President Ford signed Executive Order 
11905. The prohibition against assassination was 
reaffirmed by President Carter and President Reagan, 
the latter in Executive Order 12333, which remains in 
force. Executive Order 12333 states, 'No person 
employed by or acting on behalf of the United States 
Government shall engage in, or conspire to engage in, 
assassination' . . . Moreover, the U.S. military has 
confirmed that it has no plans for an air base in 
Lebanon. 
 
"Mr. Madsen has made unreliable claims in the past. 
On October 20, 2004, he claimed that, in order to win 
reelection, the Bush administration 'has initiated plans 
to launch a military strike on Iran's top Islamic 
leadership, its nuclear reactor at Bushehr on the 
Persian Gulf, and key nuclear targets throughout the 
country.' Needless to say, no such events occurred." 
 
Leventhal is obviously concerned that on numerous 
occasions this journalist's articles are picked up by 
media outlets around the world, including papers in 
Pakistan, Yemen, the United Arab Emirates, Turkey, 
and Egypt and serve to debunk the cacophony of 
propaganda emanating from Washington and its 



  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

embassies abroad. Leventhal citing two Executive 
Orders that prohibit assassinations is laughable in light 
of recent well-documented disclosures that U.S. 
interrogators killed at least one Iraqi general in 
custody. Since September 11, 2001, and adoption of 
George Tenet's Worldwide Attack Matrix—a carte 
blanche for political assassinations around the world—
both Executive Orders cited by Leventhal are not 
worth the paper they are printed on. 
 
As to the "October Surprise" story about a pre-election 
attack on Iran, I stand by my sources—which, since 
the original article's appearance—have multiplied in 
number. In fact, I will stand my sources—including 
crew aboard the USS John F. Kennedy, then on station 
in the Persian Gulf—against Leventhal's trite 
disinformation machine. (Note: since the October 
Surprise story was written, I have received separate 
confirmation from sources inside the Danish 
govenment, that the Danish Defense Minister was, in 
fact, at the meeting on board the USS John F. 
Kennedy).  Similarly, the sources on the Hariri 
assassination and the plans for the U.S. air base are 
well connected and trusted. The firm promised the air 
base construction contract by the Pentagon, Jacobs 
Engineering, is a major player in U.S. military and 
intelligence projects The company was started by the 
late Dr. Joseph Jacobs, a Lebanese-American who 
served on the advisory board of the Rand 
Corporation's Center for Middle East Public Policy. 
The co-chair of that group during Jacobs's tenure was 
none other than Frank Carlucci, the chairman emeritus 
of The Carlyle Group—an organization that has 
criminal conspiracy written all over it. 
 
Perhaps, if Leventhal and his neocon friends used such 
trusted sources as the many I have developed over 
some twenty years, rather than using deluded and 
alcoholic disinformation scoundrels like Iraq's 
"Curveball," this country would not be in the mess it is 
in today in Iraq and the entire Middle East. As a matter 
of fact, foreign ministries around the world could use 
their own Ministries of Truth for the sole purpose of 
wading through all the disinformation pumped out by 



  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

  

the Bush administration: Iraq's WMD, Saddam's links 
to al Qaeda, Iraq's shopping for yellowcake uranium in 
Niger, and the many other lies and distortions. 
 
First of all, some housekeeping is in order. Leventhal 
refers to this journalist as "self described." True, I use 
the term "investigative journalist" in tag lines. 
However, it is not "self described" that my articles 
have been cited by Project Censored, famed author 
Gore Vidal, keen investigative journalist Greg Palast, 
and newspapers from Austria to Zimbabwe. In 
addition, it was not self-aggrandizement that resulted 
in my investigative book on genocide in Africa being 
cited in a French government counter-terrorism 
judicial investigation, a UN War Crimes Tribunal, 
U.S. House of Representatives testimony, and 
respected periodicals in Africa and Europe. 
 
Although he is basically a one-man show (he does 
have a full-time assistant and one part-timer), 
Leventhal does not seem to produce much for his work 
at the State Department. Leventhal was actually laid 
off by the State Department in 1996 after his Cold 
War-era counter-disinformation office was 
disestablished, but he was rehired in October 2003 
after the White House decided to resurrect its 
propaganda effort under the rubric of "strategic 
influence operations." Leventhal's attacks are narrowly 
focused on particular stories, sources, and journalists. 
His web site has an explanation of how to spot 
disinformation—Leventhal contends that most 
conspiracy theories are rarely true and that they are 
spread by ideological extremists, that is liberals, 
because right-wingers like Leventhal would never be 
willing to address right-wing extremism (such as Fox 
News, the National Review, and The Wall Street 
Journal editorial page) in the media. Leventhal's 
dismissing conspiracies as often untrue will, 
nevertheless, come as a great shock to the Criminal 
Division of the Justice Department, which has put 
away many a criminal based on violation of criminal 
conspiracy laws. 
 
Another one of Leventhal's government-funded attack 



 
 

 

A number of US 
military-
contractor 
incidents have 
taken place in 
and around 
Baghdad 
International 
Airport. 

pieces flays ex-U.S. soldier Nadim Abou Rabeh, an 
Iraqi war veteran who had taken part in Saddam 
Hussein's capture. Leventhal pillories Rabeh for 
suggesting Saddam's capture in a "spider hole" was 
faked. Leventhal also calls fanciful reports that the 
United States used mustard gas in the siege of 
Fallujah, contends that the use of depleted uranium 
weapons by U.S. forces in Iraq is safe, and derides it as 
a "conspiracy theory" that the United States helped 
create Osama bin Laden and al Qaeda via its support 
of the Afghan mujaheddin through Saudi and Pakistani 
facilitators. 
 
In addition, Leventhal criticizes reports that the United 
States could have done more to warn Indian Ocean 
nations of the tsunami event last December. 
Astonishingly, Leventhal claims that the Pacific 
Tsunami Warning Center in Hawaii did not possess the 
capability to figure out that the 9.0 magnitude 
earthquake would produce a devastating tsunami. 
Leventhal also criticized by name Canadian journalist 
Michel Chossudovsky, who first reported on the 
failure of America to adequately warn Asian and 
African nations of the impending disaster. 
 
Having never heard of Mr. Leventhal, I decided to do a 
bit of checking on him as only a "self described 
investigative journalist" can do. 
 
First, there is Leventhal's association with apartheid 
South Africa's infamous "Project Babushka." 
According to a July 16, 1995 story in Newsday, during 
the 1980s, South Africa's military established a 
dummy front called the International Freedom 
Foundation (IFF). The IFF was an influence-peddling 
organization used to counter critics of the apartheid 
regime and buy off right-wing American politicians to 
campaign against economic and military sanctions 
against the apartheid regime. 
 
According to former South African top spy Craig 
Williamson, IFF and Project Babushka enrolled such 
right-wing Republicans as North Carolina Senator 
Jesse Helms, Henry Kissinger, California Republican 



Representative Robert Dornan, Indiana Republican 
Representative Dan Burton, Illinois Republican 
Representative Phil Crane, and right-wing GOP kook 
Alan Keyes. Helms even served as chairman of the 
editorial advisory board for the IFF's publication 
branch—a group that pumped out all sorts of 
propaganda claiming that the African National 
Congress and Nelson Mandela were Communists. 
 
Helping to run the IFF's Washington, DC, office at 200 
G Street, SE (and next door to the right-wing Free 
Congress Foundation) was none other than Jack 
Abramoff, who is now embroiled in a series of 
kickback and payola allegations involving House 
Majority Leader Tom DeLay. 
 
Abramoff, a former Hollywood movie producer, 
helped the IFF to produce the movie "Red Scorpion," a 
film about an anti-Communist African guerrilla leader 
battling Marxist forces with the assistance of South 
African military advisers. Of course, the film was a 
propaganda piece aimed at extolling Angolan anti-
Communist UNITA leader Jonas Savimbi, who was 
fighting Angola's Marxist government with the overt 
assistance of South Africa and the covert (and illegal) 
assistance of the Reagan-Bush administration. As late 
as 1990 and after Mandela's release from prison, the 
IFF was running anti-ANC and Mandela ads in 
American newspapers. 
 
Abramoff's involvement in Reagan era propaganda 
coincided with the appointment of longtime Reagan 
chum, Charles Z. Wick, as the head of the USIA. 
Wick, also a former movie producer, was most 
remembered for his famous Hollywood epic, "Snow 
White and The Three Stooges." 
 
One of the senior South African intelligence agents 
who used IFF cover was Wim Booyse. When Booyse 
visited Washington in1987 to attend IFF seminars, 
which were no more than covers for South African 
intelligence operations, he said he received specialized 
disinformation training from an expert at the U.S. 
Information Agency. And who was this expert on 



official government lying and distortion of the truth? 
Well, according to Booyse, it was none other than 
Todd Leventhal. 
 
In a 1996 letter to The Washington Post, representing 
himself as an official of the USIA, Leventhal attacked 
former USIA official Alvin Snyder, who exposed U.S. 
government propaganda and lies in his excellent book 
on Reagan administration information warfare, 
Warriors of Disinformation. Leventhal dismisses 
Snyder's claims in a previous Post op-ed piece that the 
Reagan administration faked results of Star Wars tests, 
that the Soviets actually did mistake the downed 
Korean Air Lines 007 for a U.S. espionage aircraft, 
and that the U.S. engaged in blatant propaganda in 
Chile to support the Augusto Pinochet dictatorship. 
 
In 1995, Leventhal attacked documentary producer 
Allan Francovich for his film, The Maltese Double 
Cross, which provided evidence that Iran and Syria, 
rather than Libya, were behind the downing of PanAm 
Flight 103 over Lockerbie, Scotland. Francovich, who 
later died while being questioned by U.S. customs and 
immigration agents at Houston's international airport, 
determined that the PanAm bombing was the result of 
a botched U.S. intelligence operation involving drugs 
and hostages in Lebanon. Leventhal's smears against 
Francovich resulted in the latter's May 12, 1995 letter 
to Britain's Guardian newspaper in which Leventhal's 
job as Program Officer for Countering Disinformation 
and Misinformation for the USIA is described as 
"Orwellian." 
 
In 1994, Leventhal took on the Los Angeles Times 
over its story about the kidnapping of poor children 
from poverty-ravished Latin American barrios for the 
purpose of organ harvesting. 
 
Leventhal's small propaganda operation at the State 
Department is remarkably similar to an aggressive 
media operation that scans newspapers, television, and 
radio for stories critical of Israel. CAMERA, or the 
Committee for Accuracy in Middle East Reporting in 
America, identifies and targets Israeli, American, and 



other journalists who question or provide alternatives 
to Israeli government propaganda. 
 
In what is frightening and amusing at the same time, 
Leventhal makes an offer to those who have questions 
about the news stories they are reading: "If you wish, 
ask us. We can't respond to all requests for 
information, but if a request is reasonable and we have 
the time, we will do our best to provide accurate, 
authoritative information." The State Department's 
website provides Leventhal's phone number for those 
who wish to have him interpret the news for them: 
202-203-7492. Just another friendly service from your 
taxpayer-funded Ministry of Truth! 

UNFRIENDLY FIRE: HOSTILE INCIDENTS 
INCREASING BETWEEN US MILITARY AND 
PRIVATE MILITARY CONTRACTORS IN 
IRAQ 

Baghdad, IRAQ – JUNE 13, 2005 – Reports about 
armed confrontations between active duty U.S. and 
coalition military forces and coalition armed private 
military contractors in Iraq have gone from a trickle to 
a steady flow. While fragging incidents between U.S. 
enlisted and officers were more commonplace in 
Vietnam than ever admitted by the Pentagon, the 
violence between active military and quasi-
mercenaries in Iraq is a fairly new phenomenon, 
according to U.S. military experts. What is occurring 
in Iraq is not friendly fire but willful fighting between 
occupation forces. In late May fighting broke out 
betwee in Fallujah between armed contractors working 
for Zapata Engineering, a North Carolina firm, and 
U.S. Marines. The Zapata employees reportedly fired 
on Marine security positions. The Los Angeles Times 
reported that the Marines witnessed the Zapata 
employees firing on civilians and in a letter to 16 
Zapata employees banning them from Iraq the Marine 
Corps stated, “Your convoy was speeding through 
[Fallujah] and firing shots indiscriminately, some of 
which impacted positions manned by U.S. Marines. 
Your actions endangered the lives of innocent Iraqis 
and U.S. service members in the area.” 



 In addition, last year there were a number of incidents 
between US Army personnel (including officers) and 
armed employees of the Rhode Island-based and GOP-
connected firm Custer Battles. The firm, which was 
accused of over billing the government, was later 
suspended from doing work in Iraq, although it has 
recently resurfaced under different corporate identities 
and off shore corporate shells. A number of Custer 
Battles’s Iraq employees are non-vetted veterans of 
U.S. and foreign (British SAS, South African and 
Australian Special Forces, and Colombian and 
Salvadorean death squad veterans, e.g.) paramilitary 
and special operations campaigns. Many lack the 
cultural awareness training and obligations required of 
active duty US forces in Iraq. Many private military 
contractors have committed atrocities against Iraqi 
civilians that are often blamed on the US military. The 
involvement of two contractors, CACI and Titan, in 
the Abu Ghraib torture scandal, has added to the 
enmity between the military and contractors. 

 This military-contractor schism has resulted in overall 
bad blood between the military and the privateers 
throughout Iraq and has resulted in armed 
confrontations between active duty military and Custer 
Battles personnel, especially in and around Baghdad 
International Airport, where Custer Battles has been 
involved in security operations. Last November, there 
were a number of shooting incidents and other 
physical altercations between US Army troops and 
Custer Battles personnel at Baghdad airport.  Some 
contractors have sought to downplay and obfuscate the 
fratricidal combat. They have insinuated in security 
alerts that Iraqi insurgents have masqueraded as 
contractor personnel in attacking Iraqi civilians and 
US military personnel. The US military scoff at this 
notion. 

 There are also reports that US military intelligence 
personnel look the other way when they receive word 
of an Iraqi insurgent (secular ex-Republican Guard, 
not Zarqawi or affiliated) attack on private military 
contractors. A recent For Official Use Only (“FOUO”) 
US Army PowerPoint briefing provided to this 



reporter states that the Iraqi insurgency is split into 
three independent groups – the “Islamic Ultra-
Conservative;” the Sunni, former regime, anti-Sh’ia, 
anti-Kurd supported by the Baathists in Syria and 
“anti-West sympathizers; and the Sh’ia who “seek 
government control, used to taking position as 
underdog” and “draws support from sympathizers in 
Iran.” 

Many US military personnel, especially National 
Guardsmen and Reservists, are jealous of the large 
salaries paid to the private contractors. For every ten 
US military personnel in Iraq, there is now one private 
military support contractor. In Operation Desert Storm, 
the ratio was one in 60. There may be as many as 
35,000 private military contractors now in Iraq. 

 The conflicts between the US military and contractors 
stem from disparity in pay and benefits between the 
military and contractors; the contractors’ lack of 
discipline and cultural awareness (“cowboy” and racist 
attitudes); illegal activities by the contractors; and a 
belief by contractors that the US military is not doing 
enough to protect them. 

OPPONENT OF U.S. INVASION OF IRAQ DIES 
IN CAR "ACCIDENT" 

Mexico City, MEXICO  June 7, 2005  -- Adolfo 
Aguilar Zinser, the Mexican ambassador to the United 
Nations who took on the Bush administration during 
its pressuring of the UN Security Council prior to the 
invasion of Iraq, was killed in an automobile crash in 
the state of Morelos on June 5. Police reported that 
Zinser's SUV hit a bus. Zinser lost his job as UN 
ambassador after the Bush administration pressured 
President Vicente Fox to fire him after Zinser accused 
the Bush administration of trying to subordinate 
Mexico and treating it like its "back yard." In 2003, 
Mexico opposed the resolution granting the US the 
right to invade Iraq. Zinser was outraged after it was 
reported that the Bush administration ordered NSA 
and GCHQ to bug the telephones of UN Security 
Council members opposed to or neutral on the US 



resolution. Zinser called for a UN investigation of the 
US for violating the host country agreement between 
the UN and US and he confirmed that his telephone, 
cell phone, and e-mail was bugged. The bugging of 
Zinser's and other delegates' communications was 
confirmed when GCHQ analyst Katharine Gun leaked 
the NSA memo authorizing a "surge" operation against 
Security Council members. Zinser was a potential 
witness against US National Intelligence Director and 
former UN ambassador John Negroponte, his deputy 
and former NSA Director General Michael Hayden, 
and UN ambassador-designate John Bolton in their 
coordinated operation to eavesdrop on ambassadors 
and staff of UN Security Council members. At the 
time of his death, Zinser was an outspoken TV 
commentator and writer. 


