Common Dreams Help Save CPT

NEWSGCENTER Biardotioi

Thursday, December 29,

Home | Newswire | About Us | Donate | Sign-Up | Archives

2005

Featured Views

& Printer Friendly Version E-Mail This Article
Published on Tuesday, December 27, 2005 by CommonDreams.org

NSA Spied on U.N. Diplomats in Push
for Invasion of Iraqg

by Norman Solomon

Despite all the news accounts and punditry since the New York Times
published its Dec. 16 bombshell about the National Security Agency's
domestic spying, the media coverage has made virtually no mention of
the fact that the Bush administration used the NSA to spy on U.N.
diplomats in New York before the invasion of Iraq.

That spying had nothing to do with protecting the United States from a
terrorist attack. The entire purpose of the NSA surveillance was to help
the White House gain leverage, by whatever means possible, for a
resolution in the U.N. Security Council to green light an invasion. When
that surveillance was exposed nearly three years ago, the mainstream
U.S. media winked at Bush's illegal use of the NSA for his Iraq invasion
agenda.

Back then, after news of the NSA's targeted spying at the United Nations
broke in the British press, major U.S. media outlets gave it only
perfunctory coverage -- or, in the case of the New York Times, no
coverage at all. Now, while the NSA is in the news spotlight with plenty
of retrospective facts, the NSA's spying at the U.N. goes unmentioned:
buried in an Orwellian memory hole.

A rare exception was a paragraph in a Dec. 20 piece by Patrick Radden
Keefe in the online magazine Slate -- which pointedly noted that "the
eavesdropping took place in Manhattan and violated the General
Convention on the Privileges and Immunities of the United Nations, the
Headquarters Agreement for the United Nations, and the Vienna
Convention on Diplomatic Relations, all of which the United States has
signed.”

But after dodging the story of the NSA's spying at the U.N. when it
mattered most -- before the invasion of Iraq -- the New York Times and
other major news organizations are hardly apt to examine it now. That's
all the more reason for other media outlets to step into the breach.

In early March 2003, journalists at the London-based Observer reported
that the NSA was secretly participating in the U.S. government's high-
pressure campaign for the U.N. Security Council to approve a pro-war
resolution. A few days after the Observer revealed the text of an NSA
memo about U.S. spying on Security Council delegations, | asked Daniel
Ellsberg to assess the importance of the story. "This leak," he replied, "is
more timely and potentially more important than the Pentagon Papers."
The key word was "timely."



Publication of the top-secret Pentagon Papers in 1971, made possible
by Ellsberg's heroic decision to leak those documents, came after the
Vietnam War had been underway for many years. But with an invasion
of Iraq still in the future, the leak about NSA spying on U.N. diplomats in
New York could erode the Bush administration's already slim chances of
getting a war resolution through the Security Council. (Ultimately, no
such resolution passed before the invasion.) And media scrutiny in the
United States could have shed light on how Washington's war push was
based on subterfuge and manipulation.

"As part of its battle to win votes in favor of war against Iraq,"” the
Observer had reported on March 2, 2003, the U.S. government
developed an "aggressive surveillance operation, which involves
interception of the home and office telephones and the e-mails of U.N.
delegates.” The smoking gun was "a memorandum written by a top
official at the National Security Agency -- the U.S. body which intercepts
communications around the world -- and circulated to both senior agents
in his organization and to a friendly foreign intelligence agency." The
friendly agency was Britain's Government Communications
Headquarters.

The Observer explained: "The leaked memorandum makes clear that
the target of the heightened surveillance efforts are the delegations from
Angola, Cameroon, Chile, Mexico, Guinea and Pakistan at the U.N.
headquarters in New York -- the so-called 'Middle Six' delegations
whose votes are being fought over by the pro-war party, led by the U.S.
and Britain, and the party arguing for more time for U.N. inspections, led
by France, China and Russia."

The NSA memo, dated Jan. 31, 2003, outlined the wide scope of the
surveillance activities, seeking any information useful to push a war
resolution through the Security Council -- "the whole gamut of
information that could give U.S. policymakers an edge in obtaining
results favorable to U.S. goals or to head off surprises."

Noting that the Bush administration "finds itself isolated" in its zeal for
war on Irag, the Times of London called the leak of the memo an
"embarrassing disclosure." And, in early March 2003, the
embarrassment was nearly worldwide. From Russia to France to Chile
to Japan to Australia, the story was big mainstream news. But not in the
United States.

Several days after the "embarrassing disclosure," not a word about it
had appeared in the New York Times, the USA's supposed paper of
record. "Well, it's not that we haven't been interested,” Times deputy
foreign editor Alison Smale told me on the evening of March 5, nearly 96
hours after the Observer broke the story. But "we could get no
confirmation or comment" on the memo from U.S. officials. Smale
added: "We would normally expect to do our own intelligence reporting."
Whatever the rationale, the New York Times opted not to cover the story
at all.

Except for a high-quality Baltimore Sun article that appeared on March
4, the coverage in major U.S. media outlets downplayed the significance
of the Observer's revelations. The Washington Post printed a 514-word
article on a back page with the headline "Spying Report No Shock to
U.N." Meanwhile, the Los Angeles Times published a longer piece that
didn't only depict U.S. surveillance at the United Nations as old hat; the



LA Times story also reported "some experts suspected that it [the NSA
memo] could be a forgery" -- and "several former top intelligence officials
said they were skeptical of the memo's authenticity.”

But within days, any doubt about the NSA memo's "authenticity” was
gone. The British press reported that the U.K. government had arrested
an unnamed female employee at a British intelligence agency in
connection with the leak. By then, however, the spotty coverage of the
top-secret NSA memo in the mainstream U.S. press had disappeared.

As it turned out, the Observer's expose -- headlined "Revealed: U.S.
Dirty Tricks to Win Vote on Irag War" -- came 18 days before the
invasion of Iraq began.

From the day that the Observer first reported on NSA spying at the
United Nations until the moment 51 weeks later when British prosecutors
dropped charges against whistleblower Katharine Gun, major U.S. news
outlets provided very little coverage of the story. The media avoidance
continued well past the day in mid-November 2003 when Gun's name
became public as the British press reported that she had been formally
charged with violating the draconian Official Secrets Act.

Facing the possibility of a prison sentence, Katharine Gun said that
disclosure of the NSA memo was "necessary to prevent an illegal war in
which thousands of Iraqi civilians and British soldiers would be killed or
maimed." She said: "I have only ever followed my conscience."

In contrast to the courage of the lone woman who leaked the NSA memo
-- and in contrast to the journalistic vigor of the Observer team that
exposed it -- the most powerful U.S. news outlets gave the revelation the
media equivalent of a yawn. Top officials of the Bush administration, no
doubt relieved at the lack of U.S. media concern about the NSA's illicit
spying, must have been very encouraged.

This article is adapted from Norman Solomon's new book "War Made
Easy: How Presidents and Pundits Keep Spinning Us to Death." For
information, go to: www.WarMadeEasy.com.

it

& Printer Friendly Version E-Mail This Article

FAIR USE NOTICE
This site contains copyrighted material the use of which has not always been specifically authorized by
the copyright owner. We are making such material available in our efforts to advance understanding of
environmental, political, human rights, economic, democracy, scientific, and social justice issues, etc.
We believe this constitutes a 'fair use' of any such copyrighted material as provided for in section 107
of the US Copyright Law. In accordance with Title 17 U.S.C. Section 107, the material on this site is
distributed without profit to those who have expressed a prior interest in receiving the included
information for research and educational purposes. For more information go to:
http://www.law.cornell.edu/uscode/17/107.shtml. If you wish to use copyrighted material from this site
for purposes of your own that go beyond ‘fair use', you must obtain permission from the copyright
owner.

Common Dreams NewsCenter
A non-profit news service providing breaking news & views for the progressive community.

Home | Newswire | Contacting Us | About Us | Donate | Sign-Up | Archives

© Copyrighted 1997-2005
www.commondreams.org




