
 

This article appears in the February 21, 2003 
issue of Executive Intelligence Review. 

Behind the Iraq Dossier Hoax: 
Intelligence Was Cooked in Israel 

by Jeffrey Steinberg 

According to media accounts, the 10 Downing 
Street "dossier," cited favorably by U.S. Secretary 
of State Colin Powell in his disastrous Feb. 5 
report to the United Nations Security Council, was 
plagiarized from an American graduate school 
paper, based on information more than a decade 
old. The scandal that erupted when the Blair 
dossier hoax hit the press, seriously undermined 
the credibility of those war party advocates of an 
immediate Anglo-American invasion of Iraq. As 
Lyndon LaRouche wrote, Powell was set up by a 
gang of public relations flacks who can't think 
straight. 

So far so good. But a deeper probe into the 
scandal reveals that there was good reason that 
the spin-meisters at the Coalition Information 
Center—the Washington-London civilian 
government propaganda unit that crafted both the 
Blair dossier and major portions of Secretary 
Powell's own lighter-than-air book of evidence—
did not reveal the sources of their information. 
The entire cooked intelligence picture was "Made 
in Israel." It was cooked up at a right-wing think-
tank complex notorious as a hotbed of radical 
Likudnik propaganda, and with links to the Office 
of Vice President Dick Cheney, via his Chief of 
Staff Lewis Libby and his former client, Marc 
Rich. 

The essential facts are as follows: Two days 
before Powell's UN appearance, 10 Downing 
Street issued a 16-page paper, "Iraq: Its 
Infrastructure of Concealment, Deception, and 
Intimidation," purportedly based on high-level 
British intelligence data. In fact, at least 11 of the 
16 pages were lifted, verbatim, from an Israeli 



journal, Middle East Review of International 
Affairs, whose sole proprieter is Dr. Barry Rubin, 
an American-born Israeli citizen. The 11 pages 
were drawn from two articles, by Ibrahim al-
Marashi and Robert Rabil, that appeared in the 
September 2002 edition of that journal. 

Al-Marashi's article, a profile of Iraqi intelligence, 
was drawn, largely, from Iraqi government 
documents confiscated during the 1991 Persian 
Gulf War. Al-Marashi, in turn, heavily footnoted 
his article to other, earlier stories published in 
Rubin's obscure online journal, by Amazia 
Baram, the journal's deputy editor. 

This was no bit of grammar school plagiarism. 
The public relations team that put together the 
Blair and Powell propaganda drivel were 
themselves linked to Rubin and his fellow Israeli 
pranksters, through Ahmed Chalabi's discredited 
and corrupt Iraqi National Congress (INC). 
Chalabi, University of Chicago protégé of the late 
utopian Albert Wohlstetter, then fugitive swindler, 
was adopted as the Iraqi oppositionist-of-choice 
by Israeli "X Committee" agent and chairman of 
the Defense Policy Board Richard Perle and his 
British Arab Bureau handler, Dr. Bernard Lewis, 
in the 1980s. 

Rubin and the Chicken-hawk 
Intelligence Agency 

Rubin issued a statement following the Downing 
Street dossier flap, taking full credit for the 
cooked intelligence report. His only complaint 
was that, while the Blair government apologized 
to Al-Marashi, they did not issue a similar public 
statement of regret to him and his journal. 

To have done so would have been suicidal, as a 
quick review of Rubin's pedigree makes clear. 

According to three current biographies, Prof. 
Barry Rubin is the deputy director of the Begin-
Sadat Center for Strategic Studies in Israel, and a 
senior fellow at Hebrew University's Harry 
Truman Center and Haifa University's Jewish-
Arab Center. He is the director of the Global 
Research in International Affairs Center, research 
director of the Lauder School of Government 



Policy and Diplomacy, and a senior fellow at the 
International Center for Counterterrorist Policy 
(ICT)—all of which are part of the Interdisciplinary 
Center, Israel's first private university, in Herzliya. 

The Lauder School was named after Ronald 
Lauder, the former Reagan Ambassador to 
Austria, former president of the Conference of 
Presidents of Major American Jewish 
Organizations, soon-to-be-successor of Edgar 
Bronfman Sr. as head of the World Jewish 
Congress, and a notorious financier of Israeli 
Prime Minister Ariel Sharon and former Israeli 
Prime Minister Benjamin Netanyahu. 

The ICT, which co-sponsored a May 26, 2002 
Herzliya center conference on suicide terrorism 
with the Anti-Defamation League of B'nai Brith, is 
financed by the Marc Rich Foundation, the tax 
shelter of fugitive Russian Mafiya don Marc Rich. 
Avner Azulay, a former Mossad officer and 
director of the Rich Foundation, is an ICT 
director. Another publicly listed associate of the 
ICT is Maj. Gen. Meir Dagan, one of Ariel 
Sharon's most notorious thugs, and the current 
head of the Mossad. 

Rubin, a transplanted Israeli citizen, still spends a 
good deal of time in the United States. On Feb. 4, 
he was one of the speakers at a Willard Hotel 
luncheon in Washington sponsored by Eleana 
Benador Associates, a New York City public 
relations firm that counts among its clients the 
entire chicken-hawk apparatus. Among the other 
speakers with Rubin were Benador clients Perle, 
Michael Ledeen, Frank Gaffney, Laurie Mylroie, 
former UN weapons inspector Richard Spertzel, 
and former Iraqi weapons scientist Khidhir 
Hamza. 

Rubin is also the chief Middle East columnist for 
Conrad Black's Hollinger Corp.-owned Jerusalem 
Post, and a senior fellow at the Washington 
Institute for Near East Policy (WINEP), the think-
tank spawn of the American Israel Public Affairs 
Committee (AIPAC), the official Israel lobby in 
America. His writings frequently appear in Middle 
East Quarterly, the hyper-shrill propaganda 
journal of Daniel Pipes. Rubin and Pipes are both 
funded by the Bradley Foundation, one of the 



quartet of ultra-right-wing tax-exempt funds, along 
with the Smith Richardson Foundation, the Olin 
Foundation, and the Mellon Scaife Foundation. 

Typical of Rubin's prolific writings was a Dec. 3, 
2002 Op-Ed in the Wall Street Journal, entitled 
"Sharon the Centrist?" The article celebrated 
Sharon's Likud party primary victory over 
Netanyahu, and assailed both Netanyahu and the 
Labor Party candidate, Gen. Amram Mitzna, 
whom Rubin labelled an apologist for the Yasser 
Arafat whom he termed an unrepentant terrorist. 

In his Benador schpiel, Rubin echoed Perle and 
Doug Feith's "A Clean Break" strategy, arguing 
that the U.S. invasion of Iraq and the overthrow of 
Saddam Hussein would herald the "third Arab 
revolution" of the postwar period, triggering a 
spontaneous outbreak of democracy, human 
rights, and free trade throughout the Arab world. 
Rubin's simplistic fantasy of a Middle East re-
made in the American-Israeli image has 
prompted some genuine experts to denounce him 
as the "Bernard Lewis for dummies." Princeton 
Professor Lewis is the author of the "Arc of Crisis" 
strategy for permanent instability in the Middle 
East. 

The Coalition Information Center 

It takes two to tango. The Blair dossier—based 
on the cooked-in-Israel propaganda of Rubin—
and the Powell UN speech, were both largely the 
work of the Coalition Information Center (CIC), an 
Anglo-American government propaganda unit set 
up to counter opposition to the U.S. bombing of 
Afghanistan, and later transformed into a 
permanent shared venture of the White House 
and 10 Downing Street. 

According to recent news accounts in New Yorker
magazine and the New Republic, the CIC was the 
brainchild of Gen. Wayne Downing (USA-ret.)—
who was chief of counter-terrorism at the National 
Security Council until last June—and his deputy, 
former CIA officer Linda Flohr. The two hired a 
discredited public relations firm, the Rendon 
Group, which had a reputation for burning 
through government cash, but which had been 
instrumental in the launching of Chalabi's INC. 



Downing, before joining the White House team, 
was the "military advisor" to the INC. In mid-
February, Downing was in India, as part of a 
delegation from the Jewish Institute for National 
Security Affairs (JINSA), another thinly-disguised 
Israeli espionage and recruiting front which 
targets retired American military and intelligence 
officers. 

John Rendon, a Jimmy Carter-era Democratic 
National Committee executive director, made his 
connections to Team Bush in 1989, when he 
handled the propaganda for the overthrow of 
Gen. Manuel Noriega. In Panama, Rendon 
hooked up with CIA Iran-Contra operative Flohr, 
who got Rendon the propaganda contract for 
Operation Desert Storm. In 1991, President Bush 
signed a Presidential Finding, authorizing a 
covert campaign to overthrow Saddam Hussein, 
and Rendon got an estimated $150 million in CIA 
cash to manufacture a Potemkin Village 
opposition to the Baghdad regime, built around 
Chalabi. According to investigative reporters 
Seymour Hersh and Jeff Stein, most of the CIA 
money went to overpaid public relations 
consultants, posh London flats, flights on the 
Concorde, and even more suspect cash 
diversions. Ultimately, the CIA Inspector General 
got into the act, and Rendon was dumped by the 
Agency. 

Things improved for this crowd, once again, when 
"Bush 43" came to town. Flohr, who had gone to 
work for the Rendon Group after retiring from the 
CIA in 1994—and working for Oliver North's 
bullet-proof vest company—was tapped by 
Downing to join him at the National Security 
Council (she is now officially listed as the director 
of counter-terrorism for the NSC and director of 
security for the Office of Homeland Security). Not 
only did Rendon put together the CIC, but, 
following Sept. 11, 2001, he won a $100,000 per 
month Pentagon contract to work for the short-
lived Office of Strategic Influence. This was a 
black-propaganda unit inside the Feith's "chicken-
hawk intelligence agency" led by William Luti, a 
retired Navy captain who was seconded to the 
Pentagon from the Office of Vice President Dick 
Cheney. When the New York Times exposed the 
planned OSI agitprop unit, the plans were 



scrapped, but Rendon retained the Pentagon 
cash-flow.  


